Graviditet og moderskab

Graviditet og moderskab

Graviditet og moderskab er smukt, men bortset fra de åbenlyse fordele så er der et par ulemper. Urininkontinens (ufrivillig vandladning) er blandt ulemperne og et norsk studie har vist at, hver anden højgravide kvinde oplever dette.

Hvorfor forekommer urininkontinens (ufrivillig vandladning) under graviditet?

Langt de fleste gravide, oplever en øget trang til at tisse. Især i de første og sidste måneder af graviditeten. I de første måneder skyldes det, at graviditets hormonerne øger blodgennemstrømningen i bækkenet og dette påvirker blæren, som bliver mere følsom og irritabel.

I løbet af graviditeten øges den samlede blodvolumen med over en liter. Dette skaber en øget udskillelse af urin gennem nyrerne og hyppigere vandladninger.

I slutningen af graviditeten, kan det skyldes den efterhånden voksende livmoder og barnets hoved som fylder i bækkenet og derved trykker på de omkringliggende organer, heriblandt blæren.

Stressinkontinens er den mest almindelige form for inkontinens under graviditet. Som oftest giver det udslag i form af, at man ”taber” en smule urin ved fysisk aktivitet, sport, løft, nys eller hoste.

Under graviditeten oplever mange kvinder også at få urinvejsinfektion f.eks. blærebetændelse. Denne infektion giver oftest en følelse af svie eller en brændende fornemmelse ved vandladning. Dette er meget almindelig og behandles meget nemt med antibiotika af lægen.

Hvad kan jeg gøre for at undgå det.

  • Sørge for drikke 1-2 liter væske i døgnet.
  • Gå på toilettet, så snart du føler trang– det kan være for sent, hvis du venter
  • Gå regelmæssigt på toilettet, så du undgår at blive forstoppet.
  • vær ekstra opmærksom på din intime hygiejne– bær åndbart undertøj lavet af naturlige materialer, brug intime vaskeprodukter da ph. Værdien i almindelig sæbe er for høj.
  • undgå vanddrivende mad og drikke
  • Lav bækkenbundsøvelser, som også hjælper til at du efter fødslen vil have nedsat risiko for inkontinens.

Hvad sker der efter fødslen?

Efter graviditet og fødsel, vil du fortsat have en dårligere fungerende bækkenbund.  Dette skyldes den hormonelle ubalance og de svækkede eller beskadigede bækkenmuskler. Du vil derfor stadig opleve inkontinens, som gradvist falder og til sidst forsvinder.

For de fleste kvinder forsvinder symptomerne på urininkontinens inden for 3 måneder efter fødslen eller lidt senere for kvinder, der har født flere gange eller født et barn, der vejer mere end 4 kg. Hvis inkonsistensen ikke er forsvundet 6 måneder efter fødslen, når muskelspændingen er vendt tilbage til sin normale tilstand, bør du søge læge. Lægen hjælper dig med at håndtere problemet.

Hver graviditet og fødsel svækker bækkenbundsmusklerne, hvilket gør det vanskeligere at få dem tilbage i form. Mere vanskeligt betyder dog ikke, at det er umuligt. Kegel øvelserne, der udføres systematisk allerede under graviditeten, forbedrer tilstanden af ​​skridtmuskulaturen, bækkenbundsmusklerne og den urogenitale membran og forbedrer samtidig effektiviteten af ​​urinrørslukningssystemet.

Praktiske råd til en ny mor:

  • Giv dig selv noget tid til at komme tilbage i form– din krop vil til sidst vende tilbage til det normale, og inkontinensen forsvinder
  • fortsæt med Kegel-øvelserne– du kan gøre dem når som helst, også når du passer på babyen
  • glem ikke dig selv, når du passer på babyen– se en gynækolog, hvis du mister urin – spørg om råd
  • Sørg for at få nok at drikke, især når du ammer
  • vær særlig opmærksom på din intime hygiejne– skift dine bind ofte, brug åndbart undertøj lavet af naturlige materialer, hold en god intim hygiejne, med hyppig vask.
  • Du skal ikke gå og holde dig, hvis du skal tisse, – at holde på urinen kan føre til alvorlige tilstande, herunder blærebetændelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Add to cart